فهرست مطالب

پژوهشنامه نقد ادب عربی - سال هشتم شماره 15 (پاییز و زمستان 1396)

پژوهشنامه نقد ادب عربی
سال هشتم شماره 15 (پاییز و زمستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/10/13
  • تعداد عناوین: 6
|
  • احمد امیدوار، احمد امیدعلی صفحات 7-40
    إن عددا کبیرا من التراث فی مجال الادب العربی مجهول المولف او منسوب إلی عده اشخاص او یشکک فی نسبتها إلی مولف معین، لهذا قام الدارسون فی حقل الادب بإجراء ابحاث للتاکد من صحه نسبه هذه النصوص إلی مولفی ها. من المعاییر الموضوعیه الاساسیه التی یمکن استخدامها لتشخیص الاسالیب هی الاسلوبیه الإحصائیه. من طرق الاسلوبیه الإحصائیه هی معادله یول التی اعتمدها هذا المقال لدراسه صحه نسبه الحکم التی اوردها ابن ابی الحدید فی المجلد العشرین من شرحه لنهج البلاغه و نسبها إلی الإمام علی (ع). توصلت الدراسه حسب المعطیات و الاعداد الحاصله إجراء المعادله المذکوره لا یمکن لنا الجزم بان هذه الحکم صادره عن مصدر واحد و کما لاترفض المعادله نسبه کل الحکم المذکوره إلی الإمام علی (ع). ایضا تدل النتائج علی انه یقوی احتمال صحه هذه النسبه إلی الإمام (ع) ویمکننا ان ندعی انه تصح نسبه اکثر هذه الحکم إلیه من حیث الاسلوب ولهذا تقوی الثقه بهذه النصوص کمصدر من مصادر التشریع او احد المعاییر فی ضبط اللغات واستنباط القواعد النحویه. ما توصلنا إلیه من الاعداد والارقام یکون نتیجه النصوص المختاره المدروسه و لا ینبغی تعمیم هذه النتیجه علی کل الحکم المنسوبه إلا علی سبیل الاحتیاط و کذلک تحتاج صحه نسبه هذه الحکم إلی دراسات اخری تعتمد علی معاییر الاخری.
    کلیدواژگان: الاسلوب، الاسلوبیه الإحصائیه، معادله یول، نهج البلاغه، شرح ابن ابی الحدید
  • ناصر میثاقی، سید خلیل باستان صفحات 41-74
    اعتنی هذا المقال بدراسه الهاشمیه الرابعه من هاشمیات الکمیت، تلک المجموعه التی انشدها رغبه فی تحریض الامه للنهوض من سباتها الطویل، وطمعا فی استثاره ابنائها للثوره ضد الحکم الاموی الجائر، والبعث من جدید لاستعاده حقوقهم المسلوبه، وقد خلع علی دعوته هذه ثوب المدیح لآل النبی(ص) و الهاشمیه الرابعه، قد جعلها الشاعر فی عده محاور فکریه: فکان الاول منها، الدعوه إلی التامل فی الواقع السیء الناتج عن فساد الحکم وسوء التدبیر الذی بلغ ذروته فی استحلال دماء المسلمین من غیر حق، کما تجلی ذلک فی قتل سبط النبی (ص)، ومن ثم الانتهاء إلی ضروره القیام ضد هذا الحکم الجائر وحث الناس علیه والثانی: مدح بنی هاشم و المقارنه بین الحکمین الهاشمی والاموی وبرهنه فضل الاول علی الثانی والثالث: إهداء القصیده إلی ممدوحیه ولقد حشد الشاعر فی ها من اسالیب وافکار متنوعه توهلها ان تعد حافزا للثورتین السیاسیه والاجتماعیه من جهه والادبیه من جهه اخری. لقد قمنا بدراسه القصیده من جهه الافکار والمضامین والعاطفه والخیال والاسلوب عندما راینا الدراسات السابقه رکزت علی المعارضات السیاسیه لدی الشاعر فی اغلب الاحیان، ومن خلالها تبین ان الشاعر کثیرا ما یهتم بالاسلوب الإقناعی فی القصیده ویجمع بین سلامه الترکیب ومتانه الاسلوب ووفاء المعنی. کما تبین ان العاطفه تبلغ من الصدق ذروته عند مدح بنی هاشم نظرا إلی توزیع شعره بین بنی هاشم و بنی امیه.
    کلیدواژگان: بنی امیه، الافکار، الاسلوب، الکمیت، الهاشمیات
  • حجت رسولی، رائد عبود شنان صفحات 75-99
    لا شک فی ان للسوال الحجاجی اهمیه کبیره فی الخطاب بشکل عام وفی المناظره بشکل خاص لکونه اکثر التصاقا مع الجمهور إذ یهدف المناظر من خلال إثارته إلی استماله المتلقی والسعی لإرغامه للتراجع عما یومن به ومنعه من الانخراط فی طریق مغایر لما یراه المناظر. ففی حاله طرح السوال علی المتلقی والمناظر غیر عالم به یخلو السوال من الحجاج, ولکن إذا کان جواب السوال معلوما عند المناظر فهو الذی یحمل تحت عباءته سیف الحجاج لیوصل إلی تغییر قناعات المتلقی. وهنا تکمن اهمیه السوال الحجاجی فی المناظره الادیبه. وقد رکزت هذه الدراسه علی بیان اهمیه السوال الحجاجی فی المناظره الادبیه وکان اختیار المناظره التی جرت بین رئیف الخوری وطه حسین کانموذج تطبیقی. عملت الدراسه علی استقراء الامثله المنتقاه من نص المناظره التی اتخذت اشکالا مختلفه وعرضها کماهی فی الواقع وتصنیفها وبیان خصائصها ومدی ارتباطها بالحجاج کما توصلت إلی نتائج اهمها ان کل مناظره لا تتشکل إلا من خلال سوال مرکزی یجهد کل طرف من اطراف المناظره نفسه فی الإجابه علیه وفق ما یذهب الیه کما تتشکل فی مجریات المناظره الکثیر من الاسئله الفرعیه التی تتناسق وتتعاضد لخدمه الإجابه علی السوال المرکزی.
    کلیدواژگان: المناظره الادبیه، السوال الحجاجی، المتلقی، المناظر
  • بهزاد حشمتی، ابوالفضل رضایی صفحات 101-136
    هذا البحث یدرس النظام الاسلوبی للامثال العامیه البغدادیه الموجوده فی کتاب مجمع الامثال العامیه البغدادیه للدکتور محمد صادق زلزله؛ فلغه الامثال العامیه البغدادیه جزء من اللهجه العراقیه التی سادت فی العراق، فهی لغه ذات خصوصیه تمیزها عن سائر مظاهر الکلام؛ لانها تعد نصا مستقلا بذاتها، وهی تعبیر ثابت یتسم بالإیجاز وبساطه الترکیب وسهوله اللغه وجمال الجرس وقوه الدلاله، واعتمدنا فی هذا المقال علی المنهج الإحصائی والوصفی التحلیلی وذلک بالحدیث عن الاسالیب المختلفه فی بنیه الامثال العامیه البغدادیه واحصائها فاتضح لنا بان النظام الاسلوبی فی بناء الامثال العامیه البغدادیه متوافقا مع النظام الاسلوبی للامثال الفصیحه بصوره عامه واعتمدت الامثال العامیه البغدادیه فی اسلوبها البنائی علی الاسالیب التالیه مرتبه حسب کثره الاستعمال: استخدام السجع والشرط والاستفهام والامر والتناسب والنفی والطباق والتشبیه واطلاق العام والنهی وهذه الاسالیب والمحسنات البلاغیه المستخدمه فی الامثال البغدادیه تتیح إمکانیه واسعه للتعبیر عن معان ودلالات شتی ونجد فی بعض الاسالیب المستخدمه الإبداعات اللغویه فی بناء الادوات الاستفهامیه العامیه واسماء الشرط وادوات النفی التی تبین لنا مدی تلاوم هذه الاسالیب مع الامثال العامیه البغدادیه.
    یدرس النظام الاسلوبی للامثال العامیه البغدادیه الموجوده فی کتاب مجمع الامثال العامیه البغدادیه للدکتور محمد صادق زلزله؛ فلغه الامثال العامیه البغدادیه جزء من اللهجه العراقیه التی سادت فی العراق ، فهی لغه ذات خصوصیه تمیزه عن سائر مظاهر الکلام؛ لانها تعد نصا مستقلا بذاتها، وهی تعبیر ثابت یتسم بالإیجاز وبساطه الترکیب وسهوله اللغه وجمال الجرس وقوه الدلاله، واعتمدنا فی هذا المقال علی المنهج الإحصائی والوصفی التحلیلی وذلک بالحدیث عن الاسالیب المختلفه فی بنیه الامثال العامیه البغدادیه واحصائها فاتضح لنا بان النظام الاسلوبی فی بناء الامثال العامیه البغدادیه متوافقا مع النظام الاسلوبی للامثال الفصیحه بصوره عامه واعتمدت الامثال العامیه البغدادیه فی اسلوبها البنائی علی الاسالیب التالیه مرتبه حسب کثره الإستعمال: استخدام السجع والشرط والإستفهام والامر والتناسب والنفی والطباق واطلاق العام وهذه الاسالیب الإنشائیه والمحسنات البلاغیه المستخدمه فی الامثال البغدادیه تتیح إمکانیه واسعه للتعبیر عن معان ودلالات شتی ونجد فی بعض الاسالیب المستخدمه الإبداعات اللغویه فی بناء الادوات الإستفهامیه العامیه واسماء الشرط وادوات النفی التی تبین لنا مدی تلاوم هذه الاسالیب مع الامثال العامیه البغدادیه.
    کلیدواژگان: الامثال، العامیه البغدادیه، الاسلوبیه
  • امیر فرهنگ نیا * صفحات 137-178
    لا شک فی ان التکرار من الوسائل اللغویه التی تودی فی الشعر دورا تعبیریا واضحا وفاعلا، فتکرار لفظ او حرف او عباره او مقطع شعری ما یوحی بشکل مبدئی بسیطره هذا العنصر المکرر وإلحاحه علی فکر الشاعر او شعوره او لاشعوره المتجذر فی رویاه الشعریه. ینظرون المحدثون إلیه ویتعاملون معه وفق رویه اخری جدیده تبتعد فی کثیر من الاحیان عن الجانب العقلی الذی استند إلیه القدماء فی هذه الظاهره، وتتاثر مما تملیه ظروف العصر وما ولد فیه من تیارات ادبیه لم تکن قدیما، ویضاف إلی هذا تغیر شکل القصیده العربیه حیث مثلت جزءا لا یمکن إنکاره فی هیکل القصیده عموما والذی یقوم علی ها موضوعها. یهدف هذا المقال إلی تبیین دلاله التکرار وتحلیل انماطها المتنوعه فی شعر الشاعر المصری المعاصر محمد إبراهیم ابی سنه، حیث تتجلی فی التکرار الاستهلالی والختامی والتراکمی والدائری والشعائری والمقطعی والصرفی وفقا للمنهج الوصفی-التحلیلی ومن ابرز النتائج التی توصل إلی ها المقال هو ان التکرار یحتل مکانه بارزه فی شعر ابی سنه وهو من ابرز الادوات التی استخدمها الشاعر للإدلاء بدلوه فی التعبیر عن معاناه الشعب المصری وابناء الوطن العربی والتعبیر عن الهموم التی اعترت شعبه ثم الحث علی النضال والکفاح فی سبیل الوطن والحریه والکرامه الإنسانیه. فاجاد الشاعر فی توظیف التکرار لبیان اغراضه ومقاصده فی مجموعاته الشعریه.
    کلیدواژگان: التکرار وانماطه، محمد إبراهیم ابوسنه، الشعر العربی المعاصر، الشعر المصری
  • سید مهدی مسبوق، شهرام دلشاد صفحات 179-216
    یتشکل النص السردی من شبکه من العلاقات السردیه القائمه علی اساس الراوی ودوره الرئیس فی تبلورها. یتفق النقاد الیوم علی ان الراوی کائن الخطاب فی النص السردی والقوه المکونه له وهو الذی یقوم بفعل الحکی او السرد ویعد حلقه الوصل بین المروی والمروی له فمن ثم نجد فی کل نص سردی حضورا ممیزا للراوی. فی الروایه الجدیده یتقلص حضورالروای فیما نری حضورا واسعا له فی الحکایات والقصص القدیمه حتی فی الروایه التقلیدیه. إن حضوره فی الروایه الجدیده غالبا ما یکون بسیطا وحیادیا لکنه فاعل ومتمیز بین المکونات السردیه. نسعی فی هذه المقاله إلی تحلیل موقف الراوی فی روایه «قالت ضحی» لبهاء طاهر ونتحدث عن موقعه وتجلیاته فی النص السردی علی ضوء المنهج الوصفی-التحلیلی. قد افادت هذه الدراسه من آراء عدد من الباحثین فی السردانیه کجیرار جینیت، وتودورف، وعبدالرحیم الکردی وتوصلت إلی ان الراوی فی هذه الراویه یعد شخصیه دینامیه تتطور بفعل الاحداث وتتعرض لصیروره بین الهیمنه وعدمها والحیادیه واللاحیادیه والراوی هو نفس شخصیه الموظف المثقف الصغیر الذی یروی الاحداث بالاعتماد علی التبئیر الداخلی وبمعونه شخصیات کضحی، وسید، وحاتم الذین لهم دور بارز فی تنسیق السرد.
    کلیدواژگان: الراوی، الروایه الجدیده، بهاء طاهر، قالت ضحی
|
  • Ahmad Omidvar, Ahmad Omidali Pages 7-40
    The authors of a large number of the heritage of Arabic literature are unknown, or a single literary work is attributed to several authors, or there are doubts regarding the works ascribed to a single author. Consequently, literary scholars have conducted researches to ensure the authenticity and validity of these texts. One main criterion for identifying authors’ styles is statistical stylistics. In the present study, Yule’s equation as one of the methods in statistical stylistics is employed to examine the validity of wisdoms mentioned by Ibn Abi al-Hadid, a Nahj al-Balagha commentator, in volume 20 of his book. Based on the obtained data and numbers, it cannot be asserted with certainty that the sources of these wisdoms is only one, and also it cannot be asserted with certainty that ascribing all these wisdoms to Imam Ali is not true. The results suggest that most probably ascribing these wisdoms to Imam Ali is true and it can be claimed that stylistically this ascription is valid. An important point is that the results of this study, obtained through numbers, are solely true for this text and generalizing them to all the ascribed wisdoms is not recommended.
    Keywords: Style, Statistical Style, Yule's Equation, Nahj al-Balgha, Ibn Abi al-Hadid's Commentary
  • Naser Misaghi, Khalil Bastan Pages 41-74
    The present article is an attempt to provide a criticism and review of Komeit’s “Fourth Hashemieh”. Hashemiat are a collection of odes (Qasida) composed to encourage people to stand against the cruel ruling of the Umayyads. This encouragement to revolt is presented cleverly in the form of eulogy for the Holy Prophet and his family. The “Fourth Hashemieh” has a number of key points: firstly, it provokes people to think about the existing adverse conditions, which is the result of the imprudence of the rulers whose highest point of corruption is evident in their killing of Muslims and especially in murdering the Holy Prophet’s grandson. In Komeit’s view, these acts necessitate the revolt against this corrupt system. Secondly, it eulogizes the Bani Hashim, contrasts their ruling with the Bani Umayyah’s, and attempts to encourage the establishment of the former ruling with strong and persuasive arguments. Thirdly, it dedicates the ode to the eulogized, i.e. Bani Hashim. In this ode, the poet addresses a variety of topics in different ways which provides a suitable situation to motivate and provoke two revolutions, namely sociopolitical and literary.
    Keywords: Bani Umayyah_literary devices (emotion - image - etc.)_Komeit_Hashemiat
  • Hojjat Rasouli, Raed Abud Shannan Pages 75-99
    Undoubtedly, the reasoning question has a great importance in the speech, especially in the debates. The controversial goal of the argumentative question is to stimulate the attention of the audience and attempt to defeat the competitor so that he returns from his own views. When the debater of the opponent asks the opponent that he is not aware of the question, then the question is empty of reason, but when the answer to the question becomes known to the other party, the debater conceals the argument to change the approach. Here is the significance of the argumentative question and its important role in the literary debate. In this regard, the present study addresses the argumentative question in the literary debate between Ratif AlKhoury and Taha Hussein as an applied example. The debate is about a major question that each of the parties tries to respond to in its own way, as during the debate, many sub-issues are dealt with in a variety of subjects, in a coherent and coordinated manner, to suit the purpose of the debate. These questions, through their virtual meanings, have goals such as denial, confession and other purposes to have a psychological impact on the one hand, on the other hand, pushing the opposing side to gradually confess.
    Keywords: Literary debate, reasoning question, argumentative question, virtual meaning, controversial goal, debater
  • Behzad Heshmati, Abolfazl Rezaei Pages 101-136
    This article studies the pattern structure of Baghdadi colloquial proverbs found in Majmaol Amsal Al-Amiah Al-Baghdadi (The Collection of Baghdadi Colloquial Proverbs). The language of Baghdadi colloquial proverbs is part of the Iraqi dialect spoken in Iraq. This language has specific features distinguishing it from other speeches since on its own it is considered an independent text characterized by brevity, simplicity of structures and beautiful tone. The method of the present article is numerical and descriptive-analytic. It examines different techniques in the structure of Baghdadi colloquial proverbs and counting thereof. We realized that the pattern structure of Baghdadi colloquial proverbs is compatible in general with the structure of Standard Arabic proverbs. The style of Baghdadi colloquial proverbs rests on assonance, condition, understanding, imperative, proportion, negation, paradox and general application according to their usage. These compositional techniques and rhetorical devices which are used in Baghdadi colloquial proverbs provide many possibilities for interpreting various meanings and significations. In some of the techniques, we find linguistic innovations in the structure of colloquial words which shows their extent of concord with Baghdadi colloquial proverbs.
    Keywords: Proverbs, Colloquial, Baghdadi, Stylistic
  • Amir Farhangnia * Pages 137-178
    Repetition is one of the linguistic tools playing a clear expressive role in poetry. The repetition of words, letters, phrases, or a piece of poem suggests in principle the dominance of this element on the poet’s thoughts or feelings. The modernists approach this element with a new attitude which very often departs from the rational approach of previous authors. This phenomenon is influenced by the circumstances of the time and literary approaches which are not ancient. In addition, the form of Arabic Qasida (ode) has changed, which is an undeniable aspect of the structure of Qasida (ode) and its subject matter. This article aims to explain and clarify the significance of repetition and to analyze its various patterns in the poetry of the contemporary Egyptian poet, Mohammad Ibrahim Abi Sena. The introductory, concluding, cumulative, and circular repetition is the repetition of religious, periodic, and morphological manifestations, according to the descriptive-analytical approach. The study shows that cumulative repetition is the most type of repetition in Abi Sena’s poetry since it contains the repetition of words and phrases. Moreover, repetition is one of the most prominent tools used by the poet to express the sufferings of the Egyptians and the people of the Arab world. It is also used to urge people to struggle for their homeland, freedom, and human dignity. Therefore, the poet has succeeded in employing repetition to express his purposes in his poetry collections.
    Keywords: Mu?ammad Ibr?h?m Ab? Sinnah, types of repetition, Contemporary Arabic poetry, Egyptian poetry
  • Seyyed Mehdi Masboogh, Shahram Delshad Pages 179-216
    The narrative text consists of a network of narratives based on the narrator and his influential role and function. Critics today agree that the narrator is the most important element in the narrative text whose significant work connects the text with the reader. Hence, we find in each narrative text the special presence of the narrator. Although the narrator’s presence in contemporary novels has diminished and has become neutral in contrast to classical tales and stories, it still has an active and significant role among the narrative components. The purpose of this study is to analyze the role and function of the narrator in the novel Zoha Said by Baha Tahir through the descriptive-analytical approach. The study is based on the views of a number of Narratologists such as Gérard Gennette, Tzvetan Todorov and Abdul Rahim al-Kurdi. The study shows that the narrator in this novel is a dynamic character undergoing change as the story develops and he oscillates between neutrality and non-neutrality. The novel’s narrator is a young cultivated character who narrates the events based on focalization and with the help of characters such as Zoha, Sayed and Hatem, who have prominent roles in coordinating the narration and its consistency.
    Keywords: Narrator, New Narration, Baha Tahir, Zoha Said